Bundeva u glavnoj ulozi

Bundeva, tikva, dulek, ludaja, peca….

U prošlosti se bundeva uzgajala pre svega za ishranu životinja ( beli dulek) , dok je primenjena u ljudskoj ishrani obeležena kao hrana za siromašne. Na našim prostorima, bundeva je od davnina nezaobilazna na  trpezi za badnje veče i to pečena u šporetu ili iskorićena narendana kao nadev za pitu bundevaru.

Narodno verovanje je, da ako želite da vam deca budu debeljuškasta ( što je bio sinonim za zdravlje) onda prvo što treba da pojedu u božićno jutro je komad pečene bundeve ili pece.
Vremenom je bundeva našla svoje mesto na jelovniku svih kultura zahvaljujući svom  prijatno slatkastom ukusu ali i bogatstvu nutrijetenata koje nosi, i to kako u plodu tako i u semenu.

Danas se od mesa bundeve spremaju brojni specijaliteti: pite bundevare, potaži, variva sa dodatkom bundeve, knedle i njoke, mermelade i đemovi ,a dodaje se i u testa za pripremu hleba, peciva i kolača.

Pečeno seme bundeve se koristi kao ukusna grickalica, a u sirovom stanju kao dodatak salatama, kašama, sirovim kolačima ili sirovoj granoli. Seme bundeve se koristi i za pripremu jestivog ulja, koje ako je hladno ceđeno ima lekovita svojstva.

 

Kikinđani bundevu slave i kroz festival, koji organizuju u njenu čast „ Dani Ludaje“. Festival je organizovan po 32. put, u septembru ove godine. Najteža bundeva ikada izmerena na ovom festivalu, iznosi rekordnih 507 kg.

 

Bundeva dodatno očarava bogatstvom boja i oblika, pa je savršena za jesenju i zimsku dekoraciju. Posebno su interesantne male, ukrasne bundeve sa dugom drškom, koje se stajanjem isušuju . Nakon što se meso ove bundeve osuši, u njima ostaje seme, pa mogu da posluže i kao igračka za najmlađe tj zvečka.

 

Bogatstvo bundeve

Postoji veliki broj vrsta bundeva. Najpoznatije na našim prostorima, a koje možete naći na pijacama i marketima su: obična bela ( beli dulek), hokaido, butternut ( muskantna tikva), turkinja ( turban tikva) , azijska kaboča.

Za sve je zajedničko da su bogate: karotenom ili provitaminom A, vitaminom C, i vitaminima B grupe – B1, B2, B3, B6 ali i nijacinom i folnom kiselinom. Od minerala bogate su: kalijumom, kalcijumom gvožđem, fosform, selenom, cinkom, magnezijum ali i biljnim proteinima i belančevinama. Obiluju prehrambenim vlaknima te su lako svarljive i povoljno utiču na digestivni trakt.

Hladno ceđeno ulje bundeve je bogato linolenskom kiselinom. Ulje semena bundeve sadrži više od 80% nezasicenih masnih kiselina pre svega omega 6 i 9 masne kiseline.

Semenke bundeve koriiste se za lečenje psorijaze. A hladno veđeno ulje povoljno deluje kod uvećanje prostate, upale tankog creva, teškoća pri mokrenju, upale bubrega i protiv crevnih parazita. Ali i regulisanja nivoa holesterola i triglicerida u krvi.

 

Recepti

Kašica od bundeve ( 6+ meseci )

Kašica od bundeve je jedna od prvih kašica koja se nudi bebama nakon napunjenih 6 meseci. Može da se pripremi samostalno ili u kombinacijama: bundeva – jabuka; bundeva – šargarepa; bundeva – krompir, bundeva- šargarepa-krompir. Povrće se dobro opere, oljušti, nasecka na kockice i dinsta u malo vode ili još bolje kuva na pari. Nakon što omekša sve se ispasira i hranljiva i ukusna klopica je gotova.

Potaž od bundeve

Ovaj potaž okrepljuje i prija tokom jesenjih dana. Ako se organizujete i bundevu ostavite u zamrzivaču, onda potaž mo.žete brzo i lako pripremiti, i uživati u istom, tokom zimskih meseci.

Ovog puta sam potaž pripremala u kombinaciji sa brokolijem, tako da je ovo ustvari posni potaž od bundeve i brokolija.

potaaz od bundeveZa potaž ( 4 porcije) potrebno:

  • 1 manja glavica crnog luka;
  • 2 šargarepe
  • komad korena celera
  • 200 g bundeve isečene na kockice
  • 200 g brokolija
  • 2 dl vode
  • So i biber po ukusu

Priprema:

1.Na zagrejanom maslinovom ulju ( na srednjoj temperatur) propržiti sitno naseckan luk i celer.

2.Nakon što luk omekša i porumeni dodati vodu. Kada voda proključa ubaciti naseckanu šargarepu na kolutove i nastaviti sa kuvanjem.

3.Nakon 5 minuta kuvanja, dodati bundevu naseckanu na kockice i brokoli razdvojen na cvetove. Kuvati sve zajedno još 10 minuta.

4.Na samom kraju dodati so i biber po ukusu.

5. Odložiti šerpu sa strane i kada se prohladi prebaciti u blender i izblendirati. Ili u tu svrhu iskoristiti štapni mikser.

Servirati posuto sirovim semenkama bundeve i naseckanim svežim peršunom ili korijanderom, uz dodatak svežeg ili prepečenog hleba.

No Replies to "Bundeva u glavnoj ulozi"

    Leave a reply

    Ili se prijavite sa Facebook nalogom