Često postavljana pitanja

Potražite odgovore na često postavljena pitanja

Kako uneti proteine ako ne jedeš meso?

Proteine najčešće vezujemo za meso i mesne prerađevine , međutim i brojne nemernice biljnog porekla su bogate proteinima. Obzirom da naše telo ne sintetiše proteine samostalno, zaista je neophodno da ih redovno, svakodnevno unosimo putem hrane. Potrebe organizma za proteinima zavise od pola, starosti, načina života. Prosečna potreba organizma za proteinima je 0,8g na 1kg telesne mase.
Biljni Izvori bogati proteinima su:
– Mahunarke: razne vrste pasulja i sočivo, leblebija, grašak, boranija.
– Koštunjavi plodovi: badem, indiski orah, brazilski orah, lešnik, kikiriki.
– Voće: banane, urme, kokos, avokado, smokve, mandarine, jabuke, kajsije, …
– Povrće: karfiol, brokuli, kukuruz šećerac,…
– Zeleno lisnato povrće: Kelj, spanać, blitva, raštan
– Tofu sir i drugi proizvodi od soje
– Žitarice celog zrna.
U prodavnicama zdrave možete naći proteinska brašna i suplemente bogate proteinima kao: kokosov protein, konopljin protein, bademovo proteinsko brašno i dr.
Ja proteine unosim i putem konzumiranja jaja, sira i ribe.

Da li radiš detoksikaciju organizma i kada?

Detoksikacija je odlična za čišćenje organizma od nakupljenih toksina, jačanje imuniteta. Prvu detoksikaciju sam sprovela odmah po završenoj hemioterapiji. Sada praktikujem prolećni i jesenji detoks. Ali u koliko ste bez energije, imate lošu probavu, loše spavate, razdražljivi ste, verovatno vam treba detoksikacija, i možete je obaviti kada god vam treba.
U nedelji detoksa ( sprovodim ga 7 dana ) pripremam obroke od  isključivo sezonskih namirnica biljnog porekla. Pripremam sveže cedjene sokove,  pijem za doručak i večeru smutije od voća i zelenog lisnatog povrća, jedem sveže povrća kroz salate, ima tu i mahunarki,  koštunjavih plodova i vodim računa da unosim dovoljno vode. Bez testa i proizvoda od brašna i bez šećera i zaslađivača u ovih 7 dana.  Ono što je bitno kod detoksikacije je i fizička aktivnost, koja ceo proces podstiče kao  i boravak u prirodi  na svežem vazduhu.

Kako si otkrila kancer dojke sama ili na pregledu?

Išla sam na redovne preglede dojki ( pored manuelnog pregleda dojki  i na ultrazvučni pregled) jednom godišnje. Ukoliko imaš pozitivnu porodičnu anamnezu ( obolelog bliskog srodnika, što je bio i moj slučaj ) kontrola, može biti i češća, npr. na 6 meseci. Takođe, meni je onkolog dao preporuku da radim samopregled dojki jednom mesečno i to 10 tog dana ciklusa.
U mom slučaju se to pokazalo kao korisno. Od poslednje kontrole  kod onkologa do samonapipavanja promene na dojci  je prošlo 5 meseci a promena koju sam napipala me je naterala da ranije odem na kontrolni pregled.  Ako se pojavi promena na dojci kojoj  nije mesto tu, obavezno zakažite kontrolni pregled bez odlaganja.

Kako da započnemo sa planinarenjem sa decom ?

Konkretno u Beogradu postoji više planinarskih klubova koji imaju planinarske akcije namenjene deci.Jedan od njih je i PSK Balkan,čiji smo moja porodica i ja članovi, a poznati su i Klinci planinci ispred PSK Radnički koji su među prvima pokrenuli rad sa podmatkom.

Iskustvo sa mojom decom mi je pokazalo da su sa 4,5- 5 godina sposobani da sami prepešače turu namenjenu deci (oko 10 km).Dok su bili mlađi vodili smo ih na ture,ali je podrška u vidu nošenja bila obavezna. Naravno izdržljivost zavisi i od kondicije deteta i da li uživa u ovakvom vidu rekreacije.

Pedlažem da započnete sa nekim laganijim turama kao što su Avala i Kosmaj. Bez obzira kog ste planinarskog društva članovi možete se pridružiti akcijama i drugih klubova.

Šta mi je potrebno od opreme za planinarenje?

Najbitnija je obuća prilagođena vremenskim uslovima. Pri tome, da bi  krenuli na prvo planinarenje ne morate odmah da kupite obuću za planinarenje. Poslužiće neke,po mogućstvu poluduboke ili duboke, patike ili cipele. Bitno je samo da nisu glatkog đona veća da imaju šaru (zbog eventualnog proklizavanja). Uvek se nosi rezerna obuća i odeća koja ostaje u autobusu. slojevito se oblačimo kako bi mogli da se lako raskomotimo ali i utoplimo po potrebi.

Zgodno je imati aktivni veš, majcu do tela koja se brzo suši, ali ukoliko je nemate, samo poneti dodatnu rezervnu majcu. Planinarski štapovi su pomoć ali u prirodi mogu da se nađu i prirodni štapovi, a to je posebno zanimljivo deci.

Za početak vam je dovoljna dobra volja i primerena obuća. Za ostalo će te se već snaći.

Kada si započela sa ovim načinom ishrane tokom hemijoterapije ili kada je lečenje završeno?

Zančajnije promene u ishrani uvela sam nakon što sam posle 4 primljene hemijoterapije AC-a završila na intenzivnoj nezi.Više možete pročitati u delu Upoznajmo se.

Samo bih naglasila da ovakav način ishrane prija meni i mom organizmu.Polazeći od svog primera, verujem da je zdravija ishrana dobra polazna osnova za zdravlje. Međutim treba imati u vidu da je svaki organizam poseban pa nekome više prija da jede meso, drugima makrobiotika ili već neki treći pravac u ishrani.Pratite i osluškujte svoje telo i to kako se osećate kada jedete određenu hranu,to je odlična smernica.Ako nešto u ishrani izbacite (kao npr. ja meso) morate znati zašto ste to uradili i kako da nadoknadite nedostatak, u ovom slučaju mesa u ishrani, kroz druge namernice.